Sinds de laatste Lockdown van de Coronapandemie, zijn er lange wachttijden ontstaan bij het CBR. Wachttijden van 6 maanden voor het inplannen van een Tussentijdse Toets of een praktijkexamen B, zijn geen uitzondering. De oorzaak daarvan is het stuwmeer aan examens die op de plank zijn blijven liggen, gecombineerd met personeelstekorten bij het CBR. Daarom werft het CBR al lange tijd nieuwe examinatoren. Maar helaas heeft dat nog niet tot voldoende afname geleid van de wachttijden.
Lange wachttijden zijn vooral vervelend voor de examenkandidaten, maar ook voor het CBR en de rijscholen. Het inplannen van een toets of examen moet nu ver van te voren gebeuren, zonder dat de rijschool behoorlijk kan inschatten hoe de slagingskansen van een kandidaat zullen zijn, immers, een kandidaat is nog maar net begonnen.
In mijn praktijk van lesgeven en examens plannen ga ik als volgt te werk. Ik bespreek met de leerling dat ik een toets en/of een examen ga inboeken. Daarbij bespreek ik ook dat de leerling mogelijk meer lessen in de week moet volgen als blijkt dat de rijvaardigheid onvoldoende ontwikkelt. Op deze manier kan ik toch de benodigde flexibiliteit inbouwen, en de kandidaat op tijd op het gewenst niveau krijgen. Helaas betekent deze manier van werken wel een aanslag op mijn lesagenda, maar dat behoeft creatieve oplossingen!
In deze link van TROS-Radar kun je een goede weergave bekijken, over de lastige problematiek van de lange wachttijden. Hier komen het CBR (Alexander Pechthold) en de visie van de rijscholen uitgebreid aan bod.
Heb je vragen? App, mail of bel mij!